A 2111. SZADA újságban roszul jelent meg az egyik oldal címe!
EZ AZ IGAZI, EZ A JÓ!
www.raba-szadavoks.blogspot.com
2. fejezet
Tekintsük át az önkormányzat forrásait
1.1. Helyi adók: kommunális típusú, vagyoni típusú, iparűzési adók
1.2. Átengedett adók: SZJA, gépjármű-adók
1.3. Állami támogatások
1.4. További bevételek
1.5. Vállalkozás nyeresége
1.6. Osztalék, kamat, bérleti díj
1.7. Átvett pénzeszközök
1.8. Bírságok
1.9. Hitelek, egyebek
Ezek összessége Szadán mintegy 600-700 millió forintra rúg. Évenként változó. Jelentős tétel, azaz körülbelül 600 millió forint áll rendelkezésre, hosszú lejáratú kötvény-hitel formájában. Ezzel kapcsolatban számos hír és álhír akad, tényként rögzítsük: ez a forrás valós, létező, befektetett eszköz, forgatása hasznot hoz. De vajon, eleget? Egy biztos: e kötvényeket fejlesztési célra bocsátották ki az önkormányzatok. Az új testület első feladatai közt szerepel a kötvény-hitel egészének alapos áttekintése. A helyi sajtóban fellelhető anyag ugyanis hiányos, nevetséges, és ezért súlyos következtetésekre ad okot. Nem helyes, ha utcai, folyosói információk keringenek komoly pénzügyekben.
3. fejezet
A Szada 21. század Program egyes fontos elemei
A közpénzekkel való hatékony és ellenőrizhető gazdálkodás elősegítése érdekében az Országgyűlés elfogadta az 1992. évi 38. számú törvényt.
E törvény célja elsősorban, hogy szabályozza az államháztartás működését. Kiemelten fontos, hogy a közpénzek hatékonyan kerüljenek felhasználásra, azaz, arra kell a forrásokat fordítani, ami marginálisan a legnagyobb hasznot hozza. A felhasználásnak ellenőrizhetőnek kell lennie. Végül a törvény rendelkezik arról, hogy érvényesíteni kell teljesség, részletesség, valódiság, egységesség, nyilvánosság.
A továbbiakban részletezzük néhány fentebb felsorolt terv egyes elemeit, költségvonzataival együtt. Biztosítjuk Önt, t. Választónk, hogy a kimondott Á mellett mindig ott a vállalható B is, mert mi azt tanultuk, hogy aki ÁRAT mond, mondjon BÉRT is, azaz, ha kiadásokat, jelentős kiadásokat tervezünk, akkor pontosan mondjuk meg, honnan, miből lesz arra forrás?
Alapelv: Terveink költségigényének fő forrása nem lehet a napi költségvetés!
1. Egyes támogatások emelése, módosítása.
1.1. Sportegyesület és Szabadidő Központ : megduplázzuk költségvetésüket
1.2. Tanulmányi Ösztöndíjak keretét évi 100 ezerről 1 millió forintra emeljük
1.3. Hiányszakmákra jelentkezőknek külön támogatást adunk.
1.4. Fiatal házasok támogatása
1.5. Egyházaknak nyújtott támogatást a ma érvényben lévő 1 millió forintos keretről 2, 5 millióra emeljük.
1.6. Egyéb társadalmi szervezetek részére elkülönítünk 500 ezer forintot
1.7. A polgárőrség részére fix költségkeretet állapítunk meg. Lakossági forrásokat is bevonunk. Ez a költségkeret évi 1 millió forint lesz. Elszámolása a vonatkozó szabályok szerint.
1.8. A devizahitelesek gondjai enyhítésére évi 20 millió forintot különítünk el.
2. Utak építése, fejlesztése. Minden településrészen legyen egy szilárd burkolatú főút.
Első ütem.
2.1. Szélső út felső része. Szabadság – Borkő – Zalagyöngye – Szőlőhegyi – Lejtő - Szánkó utcák. Kertalja utca. Mintegy 5 km. Ütem: 2011-2012.
2.2. Juliánus barát - Kőrösi Csoma -Teleki Sándor - Pap dűlő utcák. Mintegy 2 km. Ütem: 2011-2013.
2.3. Székely Bertalan út mellékutcái. Kisfaludy utca. Mintegy 2 km. Ütem: 2012.
2.4. Folyamatosan, addig végezzük a munkát, amíg minden utunk nem lesz szilárd burkolatú. Ez a 21. században minimum követelmény! Természetesen eszetlen kapkodás nem lesz. Ahol még nincs csatorna, csak nagyon kivételes, szükséges esetben kezdődik a burkolat készítése.
Második ütem
2.5. Aranyhegy, Jókai út végig, Illés-alja
2.6. Folyamatosan, az újonnan csatornázott területeken
3. Miért ott, miért ezek a területek?
3.1. A Szőlőhegy a legrégebbi, az 1970-es évekről beépült, ma már állandó lakosok sokaságával belakott kerület. Több száz ingatlant érint a fejlesztés. Ez a terület rendkívül érzékeny az esőzések okozta erózióra, napirenden vannak a vízmosások, járhatatlanná válnak az utak, károk keletkeznek a vagyonban.
3.2. A Kopolyák eleje az új fejlesztések legrégebbi része. Méltatlan állapotok vannak. Remek ingatlanok, értékes autók, és a 19. századot idéző utak. Ha egy önkormányzat nem képes 2-3 km utat játszva elkészíttetni, akkor jobb, ha becsukja a boltot. Ez a beruházás presztízskérdés.
3.3. A Székely Bertalan út mellékutcáira már 12 éve is volt ígéret. Ideje beváltani!
3.4. Az érintett területeken egyben a csapadékvíz elvezetéséhez szükséges rendszereket is felülvizsgáljuk, amiben kikérjük a régi szadai polgárok tanácsát. Valahol régen is ment az a víz!
4. Egyebek
4.1. Minden szakaszban várjuk, elvárjuk majd az érintett lakosság közreműködését. Kérdőíveket bocsátunk ki azért, hogy megtudjuk: telkenként milyen összeggel képes a lakosság hozzájárulni a beruházáshoz? Ez nem lehet több mint, 50. 000.- forint, 5 éves teljesítéssel, és nem lehet kevesebb, mint 10. 000.-, hogy egy jelképes összeg azért legyen. Érezzük meg, végre, hogy a sajátunkat építjük, magunknak.
4.2. Minden szakaszban különös gondot fordítunk arra, hogy a közlekedés biztonsága, a magántulajdon védelme biztosítva legyen.
5. A kárpótlási ingatlanok. Az 1994-ben erőszakosan kialakított, a helyi nagygazdák egy része által status quo-nak tekintett állapotokat megváltozatjuk, az alábbiak szerint:
5.1. A Szada-Mogyoród út mentén a 0107 táblából mintegy 15 ha területet megvásárolunk, a tervek szerint 8 millió forint /ha áron. 50 % készpénz, 50% készpénz, 5 éves futamidőben, vagy üzletrész egy Községi Közös Vagyon Alap- ban. Ez nagy teher. A jogi háttér kimunkálása után, már tavasszal elkezdődik a munka.
5.2. További 25 ha területre megkezdjük a tárgyalásokat.
5.3. Hasonlóképpen kezeljük a 068 temető melletti táblát.
5.4. A megvásárolt területeken ipari, kereskedelmi ingatlanokat alakítunk ki, 3- 5 ha nagyságokban, és megjelenünk a piacon.
6. Felülvizsgáljuk, és ha kell, pert indítunk.
A település egykori Áfész- tagjainak résztulajdonának kivásárlása kapcsán történt visszaélések miatt, amikor sajátos törvény-értelmezésre hivatkozva 8% árfolyamon vásárolták ki az alapító idős tagok résztulajdonát, eljárást kezdeményezünk. Célunk egy tisztességes elszámolás az egykori szadai tagokkal.
7. Felülvizsgáljuk a semmit nem hozó, mai állapotában valószínűleg soha meg nem valósuló projekteket: Termál-falu, Egészségház, Faluközpont, Berek I.
7.1. Azonnal megkeressük a COOP Zrt-t, és a Tóth-féle ház telkét birtokló tulajdonosokat, hogy nyilatkozzanak, mi a szándékuk? Az nem tartható állapot, hogy egy épülni-szépülni akaró faluközpont főhelyén egy beton-rom ékeskedik, meg egy semmire nem alkalmas, ál-parkoló hever.
7.2. A Termál projekt álmait elcsomagoljuk, gazdagabb időkre. 3-4 MRD forint erre nincs.
7.3. Az Egészségház dolgát döntésre visszük. Ha kell, fejlesztjük a misszióval való kapcsolatot, illetve a már létező, jól működő egészségügyi szervezetünket.
7.4. A Berek I. ingatlannal kapcsolatban szűkszavúak vagyunk. Ez a projekt több mindent hordoz magában. Egy 200 millió forintos befektetés, mely megtérülése egyrészt a távoli jövőben van, de amely beruházáshoz még további tízmilliók kellenek, utak, közművesítés, egyebek, nagyon komoly elemzést igényel. Óriási felelősségek vannak ebben az adásvételben. Legfelsőbb szintű felelősségek.
8. A Golf-terület. Megkeressük a tulajdonosokat, mit lehet tenni?
9. A Faluszépe program
9.1. Egyedi arculatúra formáljuk a Főutat, a Vasudvartól a Hivatalig.
Az ötletet néhány, nagyon jól sikerült házfelújítás adta, melyek következtében szinte megújult a környezet. Színes, jó minőségű vakolatok, rendezett előkertek, és azonnal látható a hatás. Éppen ezért:
9.1.1. Színes, azonos minőségű utcai frontokat alakítunk ki, a lakókkal teljes egyetértésben, körülbelül 10-15 ingatlanon.
9.1.2. Rendbe tesszük a Faluközpont foghíjtelkeit, függetlenül attól, hogy kezdődik-e ott beruházás, vagy sem.
9.1.3. Minőségi örökzöldeket, virágágyásokat telepítünk.
9.1.4. Költségirányzat 4 évre, összesen 10 millió forint.
9.2. A Rudnyánszky-terv
9.2.1. Az 1860-1920 között épült kúria- jellegű épületek számbavétele.
9.2.2. Az ingatlanok felújítása a tulajdonosokkal egyeztetve
9.2.3. Költségirányzat 4 évre, összesen 40 millió forint.
9.3. Gyümölcstermő Szent Szada Program.
Ennek kertében a Szabadosokban, a Korizmics út mentén Mintakertet alapítunk, az alábbiak szerint:
9.3.1. Helyi gazdák összefogása, szakértelme fontossága
9.3.2. Jellemző fajok, fajták telepítése
9.3.3. Egyes esetekben biotermelés
9.3.4. Hosszú távú földbérlet vagy vásárlás.
9.3.5. Költségirányzat 4 évre, összesen 10 millió forint.
10. A 2. 8 fejezet intézkedéseinek pénzigénye 4 évre 60 millió forint. Évi 15 millió.
Nagy összeg. Honnan temetjük elő a forrásokat?
a. Gyümölcskötvény hozama 30%
b. Lakossági kötvénykibocsátás hozama 30 %
c. Költségvetés kerete 20%
d. Civil adományok 20 %
4. fejezet
A Jövő útja, a Jövő Hídja- a felnövekvő generáció
Száz és száz lapot írhatunk tele, de ha nem foglalkozunk a fiatal generációkat érdeklő témákkal, vesztett ügyünk lesz. 2010. már a 21. század. Képzelje el, T. Olvasó, hogy ha 1910 körül alaposabban tervezték volna a jövőt, a régmúltból még itt maradt Kossuth-huszárok, és Ferenc József-hívők, mennyivel jobban járhattunk volna- mi magunk!
Mit kínálhatunk a fiatal korosztályoknak? Mi lehet a Helyi Társadalmi Szerződés, fiatalokra érvényes, tartalma?
- Nem hagyunk olyan megoldandó feladatokat rájuk, melyeket nekünk kell megoldani. Az 1951-1995 közti időszak dolgait le kell zárni, tiszta lappal „irattárba tenni”.
- Kapjon prioritást az oktatás, a nyelvtanulás, a sport, a pályakezdés, az emberi kapcsolatok fejlesztése. Ezen belül erőteljesen növeljük az ösztöndíjakat, támogatjuk a tömegsportot, kiemelten figyeljük a felsőoktatásban résztvevő fiataljainkat. Rendszeres támogatást kapnak a felsőoktatásban tanulók, a hiányszakmákra jelentkezők. Életkezdési támogatást adunk minden fiatal házasnak. Célunk, hogy mi magunk neveljük ki azokat a fiatalokat, akik közül kikerülhet néhány, a 2014-2018-as választásokon jól szerepelhető jelölt, államigazgatási szakember, intézményvezető.
- Megoldandó feladat a fiatalok szórakozásának, hasznos időtöltésének biztosítása. Nagyon nehéz kérdés. Szükséges egy helyiség, egy épület, ahol a korosztály a saját ízlésének megfelelően szórakozhat. Ez azonban nem tudható le egy kulccsal, egy szobával. Nem azt kell megoldanunk, hogy hol ihatnak és cigizhetnek szabadon a gyerekeink, hanem azt, hogy miképpen tudnak egymás társaságában normálisan szórakozni. Felelősség, tolerancia, empátia, egymás tisztelete. Egyszerű dolog ez.
- Feladatokat kell adni a fiataloknak, számon kérhető ügyekben kell a segítségüket kérni, éreztetni velük, hogy fontosak. Ebben itt, helyben nagy az egyházak szerepe, a sportkör szerepe, az iskola kiemelkedő fontossága mellett. De természetesen első a család.
- Vannak intézményeink. Van, pl., sportolási lehetőség akár a Szőlőhegyen is. Csak éppen az infrastruktúra rémes. A kerítés hiányos. Csoda, ha berzenkedik a szomszéd lakó, aki évente 8-10 labdát gyűjt be?
Amit ígérhetünk: jelentősen, nagyságrendekkel növeljük a fiatalokra közvetlenül jutó kereteket. A konkrét számokat a Szada 21. század Program Költségvetése fejezetben olvashatnak majd.
5. fejezet
Sorolhatnánk még tennivalókat. De szükségtelen. A feladatokat a törvény előírja, az élet kikényszeríti. Dolgozni kell. Sokat és jól. A Szada 21. század Program nem mentsvár, nem gyógyír, nem csodaszer. Néhány dolgot másképpen látunk. Néhány súlypontot arrébb teszünk. Néhány tennivalót előbbre sorolunk.
Ehhez kérünk bizalmat! A munkához. A cselekvéshez.
A könnyebb, a megalapozottabb döntéshez szövegesen is bemutatjuk a komoly költségekkel járó Program forrás-oldalát is.
Dolgozatunk elején szó volt az önkormányzati forrásokról
Nyilvánvaló, hogy a Program jelentős kiadással járó elemei fedezetét elő kell állítani.
Nézzük meg, mi mibe kerül? Kijelenthetjük, hogy az összes kiadás e körben 550- 600 millió forint körüli lesz, egyenletesen elosztva 5 évre.
Miből finanszírozható ez, miből lehetnek források, amikor azt halljuk, semmire nincs pénz?
- Forintkötvény kibocsátása a lakosság részére. Reméljük, bátran fektetnek a tehetősebbek saját falujuk fejlesztésébe. Megpróbáljuk. Értéke 200 millió forint.
E forrásból egyébként eladó ingatlanokat is vásárolunk a faluban, bérbe adjuk, vagy később értékesítjük. - Az útépítésben érintett ingatlanok hozzájárulása. 300 ingatlan esetében ez az összeg lehet egyszeri 3 millió forint, és lehet 15 millió forint is. &nb